Thursday, November 3, 2011

Gaddafi oh Gaddafi.....>

                   Sekarang kat group saya duk sibuk bicara mengenai Gaddafi..ada yang ckp baik,,alhamdulillah..tp ada gak suara2 sumbang ..saya pada mulanya malas nak amek port.tp bila nampak isu ni dah makin panas..maka saya terpanggil untuk memberi pendapat saya..
Meh saya ceritakan satu sumbangan Gaddafi yang sangat berharga kepada rakyat Libya dan bumi Arab secara amnya ... ingt dia pernah berjasa utk Islam.. dulu dia digelar seorang pemimpin yang GILA dan dikecam hebat kerana ingin mengubah tanah Libya yang GERSANG utk tujuan pertanian. Ternyata beliau berjaya!!
Nah,, Sekarang Libya telah menjadi negara pertanian yang sebelumnya bergantung pada import. Kalau kita lihat sekarang di Mina, Tanah arab juga dah ada pokok2,, Hasil idea Gaddafi lah. Sebelumnya kawasan tu adalah tanah berbatu bata.
Ingatlah manusia,,, kita xde hak nak kutuk2 dia.Dia kan dah meninggal. Biarlah urusan dia dgn Allah je. 
"Allah MELARANG kita daripada MENYEBUT keburukan org yang telah MATI. "
 “Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain.” (Surah al-Hujuraat:12)
“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nuur: 19)
Kita perlu menyebut yang BAIK shj. Bila kita menyebut keburukan org itu , org itu akn DISEKSA walaupun pada perkara yang sama yg diulang sebut. Kalau yang baik, mereka akn mndpt gnjaran setiap kali disebut. Kita mengharapkan org akn menyebut ttg kebaikan kita bila kita mati nanti. Insyaallah...
Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, 
“Barangsiapa yang menutup (keaiban) seorang Muslim maka Allah pasti menutupi keaibannya di dunia dan di akhirat.” 
         (Hadits shahih diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, at-Tirmidhi, an-Nasa`i dan Ibnu Majah)
Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda,

“Barangsiapa yang mencari-cari keburukan saudaranya maka Allah pasti mencari-cari kesalahannya dan barangsiapa yang mencari-cari keburukan saudaranya nescaya Allah akan membuka keaibannya sekalipun -keaiban itu- di dalam rumahnya sendiri.” (Hadits riwayat: at-Tirmidhi dan Ibnu Hibban)
Insaflah wahai rakan-rakan. Yang baik daripada Allah yang buruk drpd saya...Sekian...
ayt quran dan hadith dipetik dari blog ustaz habib ahmad

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...